Pressemeddelelse - KPC etablerer investeringsselskab

3. marts 2020

KPC med hovedsæde i Herning har etableret KPC Invest A/S, hvor virksomheden samler de aktiviteter, der handler om investeringer i ejendomme og virksomheder, mens KPC’s nystiftede driftsselskab koncentrerer sine aktiviteter om projektudvikling og totalentrepriser.

Lindbjergskolen i Hammerum ved Herning Lindbjergskolen i Hammerum ved Herning

KPC’s nye selskabsstruktur skal være med til at fremtidssikre virksomheden ved - udover stort engagement i byggeri - at sikre selvstændigt fokus på investering. Strukturen offentliggøres i forbindelse med fremlæggelse af det nye koncernårsregnskab for KPC, som i 2019 fejrede sit 40 års jubilæum.
Koncernens hovedaktiviteter, der består i opførelse af byggerier i totalentreprise samt udvikling og salg af egne projekter, er nu samlet i KPC Holding 2019 A/S med regnskabsmæssig virkning fra 1. januar 2019.
- I 2019 har vi fejret de milepæle, KPC har passeret i fire årtier, men vi har samtidig haft fokus på at se frem mod nye pejlemærker. Det betyder blandt andet, at en større andel af koncernens aktiviteter fremadrettet vil handle om investeringer, siger adm. direktør Bo Knudsen.

Som adm. direktør for det nye investeringsselskab KPC Invest A/S sidder Gitte Poulsen, virksomhedens økonomichef gennem 15 år og 2. generation i den familieejede virksomhed. Bo Knudsen er bestyrelsesformand for selskabet.
Gitte Poulsen ser frem til at komme i gang med sit nye ansvarsområde:
- Det er vigtigt at få pengene ud at arbejde. Vi skaber ikke vækst gennem en passiv egenkapital. Vi er nu i gang med at sondere terrænet for relevante investeringsmuligheder i såvel ejendomme som virksomheder, siger Gitte Poulsen.

Bæredygtighed har været et væsentligt fokusområde for KPC i regnskabsåret 2019 og vil også være det fremadrettet.
- Vi arbejder løbende på en række energi-og ressourcebesparende tiltag for at reducere byggeriernes energiforbrug og miljøpåvirkning. KPC har været associeret medlem af Green Building Council siden etableringen, og vi har opbygget stor erfaring med at gennemføre projekter med DGNB-certificeringer inden for både kontorhusbyggeri og byggeri af boliger. KPC’s byggeledelse håndterer DGNB i såvel projekteringen som under opførelse af byggerier, og vi har selv en DGNB-auditor til rådighed i organisationen, uddyber Bo Knudsen. I 2019 afleverede KPC blandt andet 95 nye boliger i Kunstnerkarréen i Ørestads Arenakvarter, og byggeriet modtog bæredygtighedscertificeringen DGNB i kategorien Guld.

Også arbejdsmiljøet er vigtigt for KPC, der har været arbejdsmiljøcertificeret siden 2005, og målsætningen for 2020 er at blive arbejdsmiljøcertificeret efter den nye ISO 45001-standard.

Årsregnskabet for 2019 viser fortsat fremgang på top- og bundlinje.
KPC-koncernens omsætning udgjorde i 2019;  2.818 mio. kr. mod 2.682 mio. kr. i 2018.
Årets resultat før skat blev 316 mio. kr. mod 302 mio. kr. året før, og egenkapitalen inkl. minoritetsinteresser var ved udgangen af 2019 793 mio. kr. Resultatet anses for at være tilfredsstillende, og det er i overensstemmelse med de forventningerne, ledelsen udmeldte i årsrapporten 2018.

KPC’s adm. direktør har positive forventninger til koncernens fortsatte udvikling:
- KPC har et meget stærkt likviditetsberedskab og en god ordrebeholdning, der afvikles planmæssigt, og som giver forventning om et godt og tilfredsstillende resultat for 2020. Vi har blandt andet otte større igangværende byggerier, der skal DGNB-certificeres, slutter Bo Knudsen.

Gitte Poulsen

Årets resultat33
Egenkapital inkl. minoritetsinteresser827
Balancesum1.054

Blandt de markante byggerier, KPC har afleveret i 2019, er:

95 nye boliger i Kunstnerkarréen i Ørestads Arenakvarter opført for PensionDanmark. Byggeriet modtog bæredygtighedscertificeringen DGNB i kategorien Guld.

Nordbro på Nørrebro i København. Byggeriet modtog Dansk Byggeris Aluminium Byggepris 2020, der gives for ”intelligent og innovativ anvendelse af aluminium i byggeriet”.

Lindbjergskolen i Hammerum ved Herning til omkring 1000 elever. Skolen er opbygget som et minisamfund, opdelt i tre områder, der kobler sig på indskoling, mellemskole og udskoling.

Nyt domicil for Danske Bank på hjørnet af Spanien og Jægergårdsgade i Aarhus. Det markante kontordomicil er opført i seks etagers højde i en kompakt atriumstruktur, der sikrer optimale forbindelser mellem de mere end 600 medarbejdere i huset.