Back

Pressemeddelelse - Lindbjergskolen i Herning kåret til årets skolebyggeri 2020

15. juni 2020

Nohrcon har netop overrakt prisen for Årets skolebyggeri 2020 til projektteamet bag Herning Kommunes nye, lokale kraftcenter: Lindbjergskolen i Hammerum. En offentlig afstemning og en fagjury afgjorde tilsammen, at Hammerums helstøbte skole fortjente den prestigefulde pris i år. Juryen kaldte bl.a. skolen for et virkelig lækkert børnemiljø med stor mulighed for udfoldelse, bevægelse og ikke mindst læring. Borgmesteren takker alle involverede i projektet for at have skabt et så helstøbt byggeri, hvor man føler sig velkommen, fra det øjeblik man træder ind.

Billeder: Sweco Danmark/Årstiderne ArkitekterBilleder: Sweco Danmark/Årstiderne Arkitekter

KÅRING AF ÅRETS SKOLEBYGGERI
Nohrcons kåring af Årets skolebyggeri har til formål at fremhæve de gode eksempler for at inspirere andre skolebyggere, hvilket også er baggrunden for konferencen ”Fremtidens skole og læringsrum” til oktober, som kåringen er optakt til.

Det er 8. år i træk, at prisen for ”Årets skolebyggeri” uddeles, og i år skulle ét videregående uddannelsessted forsøge at distancere hele fire, flotte folkeskoler – nye, såvel som renoverede.

5 PROJEKTER VAR NOMINERET TIL PRISEN:

  • Christianshavns Skole, København K
  • Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), Aarhus N
  • Skolen i Bymidten, Helsingør
  • Peder Lykke Skolen, København S
  • Lindbjergskolen, Hammerum, Herning

VINDEREN: MODERNE LÆRINGSMILJØ OG KULTURELT KRAFTCENTER 24-7
Lindbjergskolen i Hammerum, som blev indviet af statsminister Mette Frederiksen i januar, løb med sejren i overbevisende stil. Den nye, topmoderne skole erstatter to gamle skoler og udgør nu et regulært kraftcenter i lokalområdet. Skolen er nemlig en af landets første 24-7-skoler, hvor idrætshaller, SFO, café, bibliotek og kulturtilbud er åbent for de lokale i dag- og aftentimerne.

Skolen følger samtidig tidens trend: Opgøret med stamklasseprincippet. Eleverne har således ikke et fast basislokale – i stedet rykker de rundt til faglokalerne, alt efter hvad skemaet byder på, og opholder sig ellers i de fælles samlingsområder uden for undervisningslokalerne, der bl.a. byder på åbne læringsmiljøer. Hver afdeling – indskoling, mellemtrinnet og udskolingen – har til huse i hver sin bygning: Trinhusene. De mødes på det centrale aktivitetstorv med adgang til de offentlige fællesarealer.

Bevægelse er desuden, i tråd med folkeskolereformen, en central del af Lindbjergskolens DNA. Eleverne har adgang til store oplægstrapper og klatreflader mellem etagerne, centrale multihaller, kunstgræsbaner, aktivitets- og legepladser og det lange bevægelsesloop, som løber hele vejen rundt om skolen og henover skolen. På taget er der desuden boldbure og motorikbaner.
 

LARS KRARUP (V), BORGMESTER I HERNING KOMMUNE, UDTALER EFTER KÅRINGEN:
”Vi er rigtig, rigtig glade for at Årets Skolebyggeri 2020 ligger i Herning Kommune. Det var et stærkt felt af nominerede, men jeg må også sige, at Lindbjergskolen er et byggeri ud over det sædvanlige. Jeg vil meget gerne takke alle de involverede i projektet lige fra skolebestyrelsesmedlemmer og medarbejdere til entreprenør, arkitekter, håndværkere og rådgivere for at have skabt et så helstøbt byggeri, hvor man føler sig velkommen, fra det øjeblik man træder ind. Det er fjerde gang siden 2007, vi indvier en helt ny folkeskole i Herning Kommune, og vi er faktisk allerede godt i gang med planlægningen af den næste nye skole. Det er utrolig rart at opleve, at vores indsats for at skabe de bedst mulige rammer for børnene også bliver anerkendt på nationalt plan.”

PETER KRISTIANSEN, KREATIV LEDER, UNDERVISNING & FRITID, I SWECO/ÅRSTIDERNE ARKITEKTER, UDTALER:
”Lindbjergskolen har været et fantastisk projekt at arbejde med, fordi der lå en opgave i at gøre skolen til mere end bare en skole. Vi har skabt et nyt kraftcenter i lokalsamfundet, som kommer elever, medarbejdere, men også hele Hammerum-Gjellerup til gode. Det er hovedideen med 24-7-tanken, hvor både udendørs og indendørs arealer er tilgængelige for hele byen – også i aftentimerne. Samtidig udmærker Lindbjergskolen sig, fordi skolen gør op med stamklasseprincippet – i stedet bygger skolen på ideen om et undervisningsmiljø, hvor eleverne bevæger sig rundt mellem faglokaler og værksteder, og hvor koblingen mellem teoretisk og praktisk læring er i centrum. Sammen med resten af teamet har vi skabt fremsynede, inspirerende og sunde rammer for læring, hvor parametre som dagslys, bevægelse og fællesskaber har været i fokus. Vi er super stolte af, at prisen er blevet sendt i vores retning.”

ERIK SØGAARD, SKOLELEDER PÅ LINDBJERGSKOLEN, UDTALER:
”Som skoleleder på Lindbjergskolen er jeg meget glad og stolt over udnævnelsen til årets skolebyggeri. Vi har fået en robust skole, der kan holde til den brug, som den daglige gang af ca. 1100 mennesker vil indebære. Vi har fået en skole der indholdsmæssigt er tænkt på en ny måde, hvor faglokaler er omdrejningspunktet for undervisningen. Samtidig er der skabt rum og plads til at teori, praksis og børne-/ungdomsliv kan danne rammen om dagligdagen. Bygningskomplekset indeholder skole, SFO, halkapacitet, fritidsliv, offentlig bibliotek, cafe, tandlæge mv. Når kræfterne slås sammen, kan vi nå langt. Sluttelig vil jeg sende en stor tak til alle, der har været inde at kigge på skoleprojektet og herefter har valgt det som årets bedste.”

KURT POULSEN, KONCERNDIREKTØR I KPC HERNING, UDTALER:
"Vi er glade og stolte over kåringen, men vi er især glade for, at skolebyggeriet er så vellykket, som det er blevet, og vi er overbeviste om, at skolen vil kunne leve op til fremtidens vilkår for undervisning, idet skolens fleksibilitet har en robusthed, som vil kunne møde fremtidens krav på kvalificeret vis mange år ud i fremtiden."

LENE JENSBY LANGE, INDEHAVER OG DIREKTØR I AUTENS, UDTALER:
”Lindbjergskolen er et godt eksempel på, hvad tværfagligt samarbejde på et rådgiverteam kan. Vi har sammen grebet brugernes ønsker i et prisme af mange ekspertiser og omsat dem i fysisk form med blik for både læring, arkitektur, teknik og mange brugergruppers behov. Vi har lagt os i selen for at skabe gennemtænkte læringsmiljøer, der kan foldes ud på mange måder af skolens børn og voksne. Bygningen indbyder til spændende aktiviteter, naturlige fællesskaber og flere forskellige måder at lære på. Ikke mindst har vi lagt vægt på også at skabe gode pause- og fritidsmiljøer, der understøtter leg og venskaber, hvilket er nok så vigtigt for børnene og deres livskvalitet.”

FAGJURYEN UDTALTE BL.A. FØLGENDE OM LINDBJERGSKOLEN VED NOMINERINGEN:
"Lindebjergskolen rummer et virkelig lækkert børnemiljø med stor mulighed for udfoldelse, bevægelse og ikke mindst læring. Hvis jeg var 10 år, så er jeg ikke i tvivl om, at ’min skole er superfed’. Placeringen og forbindelsen til naturen omkring gør både udfoldelsesmuligheder som anvendelse af bygningen og matriklen store. Indretningen inden døre ser meget indbydende ud og er legende og let. Der er et fint farvevalg i materialer, som giver varmen fra finer og den grønne linoleum og som også henleder tankerne på, at det er en skole vi er på. Udemiljøerne rummer meget mere end klassiske fodboldbaner, idet der også er opstillet shelters til brug for borgerne og rejsende."

2.000+ STEMTE I ALT! ROSERNE TIL LINDBJERGSKOLEN FRA FOLKET LØD BL.A.:

  • ”Byggeri med ude- og indemiljø, der nudger børn til bevægelse, men også til fordybelse.”
  • ”Den er så flot og vores børnebørn er vilde med at komme i skole.”
  • ”Den har en flot rød tråd igennem projektet både som koncept, fysisk og mentalt.”
  • ”Det er det af projekterne, der udstråler mest leg, glæde og kreativitet og derved bedst afspejler, hvem brugerne af huset er.”
  • ”Det er simpelthen en skole, som alle ville ønske de gik på. Den er så indbydende for både børn og voksne.”
  • ”Farverigt og egnet for børn. Just Waow.”
  • ”Fordi min mand arbejder på skolen og han er glad hver dag han skal på arbejde og ikke mindst hver dag han kommer hjem.”
  • ”Jeg arbejder selv på Lindbjergskolen og den er fantastisk. Den måde der er tænkt bevægelse ind i hverdagen gør en kæmpe forskel ift. at børnene nu får bevæget sig noget mere i hverdagen.”
  • ”Jeg værdsætter at skolen åbner op, integrerer og inviterer indenfor til åben leg også uden for normal åbningstid - Det burde der være mere af.”
  • ”Lindebjerg skole er det projekt der bedst visualisere den fantasi og legelyst børn emmer af.”
  • ”Meget vellykket brug af farver og opdelinger, der får en stor skole til at virke mindre.”
  • ”Min søn er så heldig at gå på skolen, og den er superfed. Derudover har skolen stor betydning for fællesskabet i de to nabobyer Gjellerup og Hammerum.”
  • ”Nytænkning i børnehøjde.”
  • ”Skolen ser SÅ fængende ud - jeg får helt lyst til at begynde i 1. klasse igen :)”
  • ”Virker som det "gladeste" byggeri. Det er vel det vigtigste for en skole??”

PRESSEKONTAKT, NOHRCON:

Peter Green Melgaard, Kommunikations- & marketingchef, tlf.: +45 60157115, e-mail: pm@nohrcon.com, web: www.nohrcon.dk.  

 

FAKTA OM KÅRINGEN:
- 8. gang Nohrcon uddeler prisen
- Jury vurderede indkomne forslag og nominerede 5
- Offentlig afstemning om de 5 projekter
- Vinderen blev annonceret d. 15. juni

TEAMET BAG VINDERPROJEKTET:
- Bygherre: Herning Kommune
- Ingeniør/arkitekt: Sweco Danmark / Årstiderne Arkitekter
- Totalentreprenør: KPC Herning
- Pædagogisk konsulent: Autens

FAKTA OM LINDBJERGSKOLEN:
- Projekt afsluttet: Januar 2020
- Type: Nybyggeri, folkeskole
- Areal: 15.000 m²
- Anlægssum: 200 mio. kr.

 

Back

keyboard_arrow_up