1. september 2015

Flere kræftpatienter får mere tid til sig selv og deres familie og skal bruge færre timer på transport. Det er resultatet af en markant udvidelse af Stråleterapien på Næstved Sygehus, der med to topmoderne stråleacceleratorer kan tilbyde flere patienter strålebehandling med den højeste præcision og kvalitet. Det er samtidig det første færdige sygehusbyggeri i Danmark, der er gennemført som OPP-projekt, Offentligt-Privat Partnerskab.

Vi har nu et stort, stærkt strålecenter med den nyeste generation af stråleacceleratorer, der kan levere strålebehandling med høj præcision og kvalitet til patienter fra hele Region Sjælland, fastslår regionsrådsformand Jens Stenbæk.

Udvidelsen fra tre til fem strålerum betyder, at flere patienter kan få behandling tættere på hjemmet og undgår en længere transport til København. Som noget nyt kan Næstved Sygehus nu også strålebehandle flere kræfttyper, først og fremmest hoved- og halskræft samt blodkræft-sygdomme.

Første sygehusbyggeri som OPP-projekt
Den nye og større Stråleterapi er samtidig det første OPP-projekt på et danske sygehus, der er gennemført, og er allerede ved at blive kendt som "Næstved-modellen". KPC Holding har stået for byggeriet og Industriens Pension er investor. Industriens Pension overtager nu ejerskabet af bygningen, som udlejes til regionen i de næste 10 år. KPC har fortsat ansvaret for vedligeholdelsen.

- Det er en kæmpe fordel med et samarbejde mellem tre partnere, der har forstand på sygehuse, på byggeri og på finansiering, siger koncerndirektør Kurt Poulsen, KPC.

Adm. direktør Laila Mortensen er godt tilfreds med investeringen af sin medlemmers pensionspenge:

- I Industriens Pension ser vi det som et spændende projekt, hvor offentligt privat samarbejde går op i en højere enhed. Her får vi mulighed for at investere til gavn for vores 400.000 medlemmer, skabe arbejdspladser og samtidig med at vi er med til at gøre hverdagen nemmere for mange, der står i en svær situation.

Tryghed for patienterne
Den nye og større Stråleterapi kan nu gennemføre i alt 25.000 strålebehandlinger om året. Da et stigende antal patienter nu behandles med kemoterapi og stråleterapi samtidig, er der også indrettet til særlige faciliteter til kemoterapi i de samme velkendte rammer.

Trygheden for patienterne er vigtig.

Billedtekster
Foto 224: Regionsrådformand Jens Stenbæk indvier stråleaccelerator 4 og 5, omgivet af ledende overlæge Niels Henrik Holländer og ledende oversygeplejerske Hanne Rode. Foto: Bo Nymann

Foto 240: De tre partnere bag stråleterapi-byggeriet - KPC-direktør Kurt Poulsen, Laila Mortensen fra Industriens Pension og regionsrådsformand Jens Stenbæk - får fremvist en af de to nye stråleacceleratorer af cheffysiker Søren Lassen. Foto: Bo Nymann

Foto 276: Cheffysiker Søren Lassen fortæller, hvordan de nye stråleacceleratorer kan strålebehandle endnu mere præcist mod kræftknuden. I baggrunden Jens Stenbæk, Kurt Poulsen og Laila Mortensen. Foto: Bo Nymann