Pressemeddelelse - ActivumSG indgår aftale om køb af KPC

3. maj 2022

KPC-stifter Kurt Poulsens familie samt adm. direktør i koncernen Bo Knudsen har indgået en aftale om et salg af KPC til en investeringsfond forvaltet af ActivumSG Capital Management. ActivumSG købte i 2021 den danske ejendomsudvikler og totalentreprenør CASA. En planlagt fusion af de to virksomheder er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse.

KPC har gennem tiden blandt andet været med til at udvikle og opbygge en stor part af by-delen Sluseholmen i Københavns Sydhavn. Visualisering: Arkitema  KPC har gennem tiden blandt andet været med til at udvikle og opbygge en stor part af by-delen Sluseholmen i Københavns Sydhavn. Visualisering: Arkitema

Efter mere end 40 års succes på det danske bygge- og udviklingsmarked kan KPC-stifter Kurt Poulsen og adm. direktør Bo Knudsen se tilbage på et ægte danske væksteventyr. De overdrager nu en stærk virksomhed og et hold af højt kvalificerede medarbejdere til ActivumSG til selskabets næste udviklingsfase.

”Det har været en fantastisk rejse, vi har været på. Fra starten i privaten med min hustru Anna Birthe til en landsdækkende koncern, der nu forener kræfterne sammen med ActivumSG for at gøre KPC klar til sit næste naturlige trin. Vi har valgt køber med stor omhu og ser for os, at KPC og CASA sammen udvikler sig til Danmarks mest innovative aktør på markedet for ejendomsudvikling og totalentreprise. Vi sender et meget stærkt KPC videre i gode hænder. KPC bygger på samme fasttømrede og fælles værdier, som CASA står for, og et nyt selskab vil kunne løse endnu større og mere komplekse opgaver,” siger KPC's stifter, Kurt Poulsen.

”Salget af KPC sætter et flot punktum for Kurt Poulsens livsværk. Jeg har dannet tæt parløb med Kurt Poulsen gennem 38 år og vil fremadrettet fortsætte som seniorrådgiver for det fusionerede selskab,” siger Bo Knudsen, der har været adm. direktør i KPC siden 2006.

”Vi har i CASA stor respekt for det, Kurt Poulsen og resten af teamet har skabt i KPC. Vi kender i dag KPC som en højt kvalificeret udvikler og entreprenør, som vi har mange lighedspunkter med. Sammen vil vi kunne trække på fælles styrker og på en samlet stab på 500 medarbejdere fra branchens absolut øverste hylde. Det vil give os muligheden for at løfte ejendomsudvikling og byggeri i Danmark til et endnu højere niveau,” siger CASAs CEO Torben Modvig.

Konkurrence- og forbrugerstyrelsen er i øjeblikket i gang med at vurdere ActivumSG’s køb af KPC efter konkurrencelovens bestemmelser om fusionskontrol. Fusionen gennemføres først, når den er godkendt af enten Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller Konkurrencerådet.

Ved godkendelsen af handlen bliver Torben Modvig CEO.

Om KPC Holding A/S
KPC Holding A/S (KPC) er grundlagt i 1979 af Kurt Poulsen. KPC er en familie- og medarbejderejet entreprenør- og udviklingsvirksomhed med en fokuseret forretningsmodel, hvor totalentreprise, faglighed og en flad organisationsstruktur sikrer høj effektivitet og lave omkostninger. Mangfoldighed, kvalitet og bæredygtighed er i fokus.
KPC har 160 medarbejdere fordelt på afdelinger i Herning og Ballerup. Omsætningen var i 2021 2,3 mia. kr. Gennem tiden har KPC opført over 2.700 byggerier.
KPC Holding leverer nøglefærdige byggeprojekter til professionelle private og offentlige kunder, hvor der ofte er tale om store byggeprojekter, fx hospitaler, hoteller, kontordomiciler og store boligejendomme.
Ud over Bo Knudsen, fortsætter fire af KPC’s nuværende medejere og direktører i den sammenlagte virksomhed: Peter Poulsen, Jesper Henkel, Henrik Hoffmann og Jesper Jørgensen.

Om ASG Hamlet Holding ApS
ASG Hamlet Holding ApS (ASG Hamlet) er et dansk holdingselskab kontrolleret af Activum SG Fund VI L.P. Activum SG Fund VI L.P. investerer i nichemuligheder i den europæiske ejendomssektor. ASG Hamlet er aktiv inden for udvikling og opførelse af ejendomme i Danmark gennem datterselskabet CASA.

Om CASA
CASA blev grundlagt i 2006 og er på få år vokset til at være en af Danmarks førende ejendomsudviklere og totalentreprenører med afdelinger i både Horsens og København. Virksomheden har været ejet af en europæisk ejendomsfond under ActivumSG siden 2021.
CASAs 300 medarbejdere arbejder hver dag dedikeret for at udvikle den virksomhed, de er en del af. CASA har en årlig omsætning på mere end 3 milliarder DKK og en ambition om at bæredygtighedscertificere samtlige bolig- og kontorbyggerier fra 2022.

Kontakt for yderligere information:
CASA/ActivumSG: Anders Ebdrup, Geelmuyden Kiese, tlf. 2991 6564
KPC: Bo Knudsen, tlf. 2272 7369